
Expositie in Łódź


1. Karol Hiller, Compositie met spiraal, 1928, olieverf en assemblage op board, 120 x 47 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

2. Henryk Stażewski, Compositie, 1930, grafiek op papier, 70 x 79 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

3. Theo van Doesburg, Contra-compositie XV, 1925, olieverf op doek, 50 x 50 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

4. Serge Charchounne, Le bol peint, 1929-1929, olieverf op doek, 64,5 x 80 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

8. Stanisław Grabowski, Stilleven, 1925, olieverf en collage op doek, 32 x 41 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

9. Serge Charchounne, Stilleven, 1929, olieverf op doek, 35 x 43 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

10. Kurt Schwitters, Compositie MZ 194, 1921, collage op papier, 14,2 x 11,5 cm Łódź, Muzeum Sztuki.

11. Władysław Strzemiński, Stilleven, ca. 1930, olieverf op doek, 50 x 62 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

13. Fernand Léger, Twee profielen, 1926, olieverf op doek, 80,5 x 61 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

14. Kurt Seligmann, Compositie (Dubbelportret), 1931, olieverf op board, 92 x 73 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

15. Enrico Prampolini, Tarantella, 1920, olieverf op doek, 80 x 80 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

17. Vilmos Huszár, Compositie – zittende vrouw, 1926, olieverf op doek, 61 x 54 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

18. Katarzyna Kobro, Naakt (3), ca. 1925-1927, gips, 19 x 21 x 18 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

20. Georges Vantongerloo, Compositie met drie parallellen, 1921, olieverf op board, 48 x 55 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

21. Jean Arp, Configuratie, 1929, beschilderd hout, 39 x 31 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

22. Louis Marcoussis, Het concert, 1928, olieverf op doek, 98 x 79 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

24. Katarzyna Kobro, Naakt (2), ca. 1925-1927, gips, 28 x 17 x 32 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

25. Jean Hélion, Compositie, 1930, olieverf op doek, 50 x 50 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

26. Henryk Stażewski, Compositie, ca. 1930, olieverf op doek, 73 x 54 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

28. Sophie Taeuber-Arp, Compositie, 1930, olieverf op doek, 52 x 42 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

29. Sophie Taeuber-Arp, Compositie, 1931, aquarel op papier, 30 x 23 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

30. Vilmos Huszár, Compositie, 1924, tempera op doek, 30 x 40 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

31. H.N. Werkman, Schoorstenen 2, 1923, handpers op papier, 70 x 43 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.

32. Wanda Chodasiewicz-Grabowska (Nadia Léger), Planimetrische compositie. Vaas, ca. 1926, olieverf op doek, 73 x 54 cm. Łódź, Muzeum Sztuki.
Werkman exposeert zijn leven lang vrijwel alleen met De Ploeg. De reacties van critici op zijn werk zijn zeer divers en veel verkoopt hij tot 1940 niet. Het tij lijkt te keren als hij in 1939 dankzij de bemiddeling van Willem Sandberg, conservator van het Stedelijk Museum, een eenmanstentoonstelling krijgt bij Kunstzaal Helen Spoor in Amsterdam.
Slechts zelden heeft Werkman de kans om zijn werk buiten Nederland te laten zien. Alleen van het contact met de Belgische kunstenaar Michel Seuphor weet hij te profiteren. Seuphor ontvangt van Werkman een aantal druksels die hij in Parijs exposeert. In 1931 schenkt Seuphor zijn exemplaar van Schoorstenen 2 – het tweede druksel dat Werkman maakte – aan een pas opgericht museum voor hedendaagse kunst in het Poolse Łódz. Op een foto van de museumzalen uit dat jaar hangt het druksel tussen abstract werk van Poolse kunstenaars en van onder meer Theo van Doesburg, Georges Vantongerloo, Vilmos Huszár, Jean Arp en Kurt Schwitters.